חדשות אנ"ש: נתי קאליש עם כל מה שהתרחש השבוע בציבור החרדי

אתר קול חי No Comments on חדשות אנ"ש: נתי קאליש עם כל מה שהתרחש השבוע בציבור החרדי
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נפתח עם הפיגוע הקשה שקרה ביום חמישי בשעת בוקר בירושלים, מחבלים שפלים הגיעו לתחנת האוטובוס בכניסה לעיר ורצחו את הדיין הקדוש הרב אלימלך וסרמן השם יקום דמו, את מנהלת סמינר בנות הדסה בבית שמש הגברת חנה איפרגן השם יקום דמה מנהלת בית הספר בנות הדסה בבית שמש, וליביה דיקמן השם יקום דמה , מורה בבית הספר דרך אמונה בבית שמש.

הדיין הרב אלימלך וסרמן למד בישיבת סערט ויז'ניץ בחיפה, בהגיעו לפרקו נשאת את ביתו של הצדיק ר' אשר פריינד. הוא צאצא של אדמור"י בית בעלזא ופרימשלאן, והיה מקורב למרן הרבי מבעלזא. שימש כדיין בבית הדין הרבני באשדוד, והיה בדרכו לבית הדין כשנרצח. מכריו סיפרו על דיין מקצועי שהיה מכבד את בעלי הדין, ועשה מלאכתו נאמנה.

לפני שנה בלבד הוא העניק כתב הסמכה לרבנות לנכדו הבכור של מרן הרבי מבעלזא הרב שלום רוקח, וכתב עליו "אשרי הקהילה אשר תזכה לשים אותו לראשה".

הדיין הרב וסרמן דיבר בתוכנית מיוחדת ב'קול חי' בחג סוכות האחרון, בה אמר "הבעל שם טוב כותב שלפני ביאת המשיח יתבטלו המופתים – ורק בדרך עבודה יזכו לישועה. אם אדם יידע ש'אין עוד מלבדו' – כל הרצונות יתבטלו".

מסע הלוויתו התקיים בקריית בעלזא, בהשתתפותו של מרן הרבה מבעלזא. הראשון לציון מרן הרב יצחק יוסף הגיע לחלוק לו כבוד אחרון וספד לו: "כל הדיינים הצעירים היו נהנים מהמנוח בעצה ותושיה, יש לו את המתינות, בכל דבר ודבר היה פוסק אליבא דהלכתא".

מרן הרב יצחק יוסף השתתף גם בהלוויתה של המחנכת חנה איפרגן, ואמר: "תתחנני בבקשה מתחת לכיסא הכבוד, מתחת לכנפי השכינה על עם ישראל שיאמר די לצרתנו. מאז יום שמחת תורה, אין לנו יום של שקט ורוגע. צרה רודפת צרה. כמה הרוגים. כמה חיילים נהרגו ונפצעו. יש חרון אף גדול בשמים".

באותה עת התקיימה גם הלוויתה של המורה הצעירה ליביה דיקמן השם יקום דמה, כשהמונים ליוו אותה בדרכה האחרונה. השבוע הגיע ראש ישיבת מיר מרן הגאון רבי יצחק אזרחי לנחם את בעלה האברך הצעיר שנותר אלמן.

בפיגוע נפצע קשה גם הדיין הרב אבידן משה שפיינר, שישב ולמד תורה בתחנת האוטובוס. הוא מאושפז בבית החולים הדסה עין כרם וצפוי לעבור לשיקום בקרוב. שמו לתפילה הרב אבידן משה בן מינה רבקה

בערב אחר הפיגוע, מאות התקבצו בזירת האירוע, ושרו שירי אמונה ותפילה

 

הוועדה למינוי דיינים התכנסה השבוע סוף סוף, כלל החברים החליטו פה אחד על הקמת שלש ועדות משנה אשר ידונו בלמעלה מ-100 מועמדים לתפקידי דיינים בבתי הדין. יו"ר הוועדה השר מיכאל מלכיאלי אמר: "רגע חשוב מאד לקראת הדיונים הבאים – נמלא את החוסר בבתי הדין בישראל".

הישיבה החלה בדברים לזכרו של הדיין רבי אלחנן וסרמן הי"ד ובאמירת מי שברך לפצועים ע"י מרן הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף ואמירת פרק תהילים ע"י הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו.

באירוע קביעת מזוזה לתלמוד תורה בקרית ים, אמר שר הדתות, כי "הוספת דיינים חדשים היא התשובה שלנו לאוייבנו".

נעבור לנושא אחר. מחר יתחילו ימי החנוכה, בימים ההם בזמן הזה, רצו היוונים, להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך. מרן ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל, היה טורח כל שנה לחדד את העניין שחנוכה זה לא זמן לחופש, להיך זה זמן להשקיע יותר בלימוד התורה.

השנה, שהוא איננו, יצאו גדולי ראשי הישיבות, במכתב מיוחד לחג החנוכה, בו קראו לבחורי הישיבות אברכי הכוללים, וגם לאלו שלומדים ביחידות, וקובעים עיתים לתורה, להוסיף ולהרבות בסדרי לימוד. "חבל על כל רגע שמפסידים מתורה בימים אלו, ומן הראוי להוסיף עוד בלימוד התורה בימי החנוכה בסדרי לימוד בישיבות וכוללים וגם הלומדים ביחידות" נכתב.

ראש ישיבת פוניבז הגאון רבי בערל פוברסקי דיבר על כך בשיעור כללי שבוע שעבר, עקב נסיעתו לחתונת נכדו באנגליה, והדגיש בפני הבחורים את החובה להתחזק בלימוד, ואמר: "אני אומר ומבקש בשם רבי גרשון, הוא נפטר, ואני בטוח שהוא מבקש ממני בעולם הבא שאני ידבר בשבילו, אני אומר לכם כעת, עוד מעט חנוכה, בפוניבז' אין חופש, זה אמר רבי גרשון ואני ממשיך, בפוניבז' יש תורה, לא חנוכה ולא שטותים והבלים, יש אהבת התורה. אני מאוד רוצה ומתחנן אליכם, קינדערלאך תרחמו על כל כלל ישראל תישארו בישיבה, תַּרְאוּ שבישיבת פוניבז' אין חנוכה, בישיבת פוניבז' בחנוכה מתחזקים לא נחלשים".

אם כבר הזכרנו את מרן רבי גרשון אדלשטיין, נספר כי השבוע היום התקיימה ברית לנכדו של רבי עזרא רוטשילד משגיח בישיבת פוניבז'. הרך הנולד נקרא ירחמיאל גרשון על שם מרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל.

ראש ישיבת בית מתתיהו וחבר מועצת גדולי התורה מרן הגאון רבי ברוך ויסבקר שוחרר ברוך השם מבית החולים ביום שישי שעבר, ובישיבתו מקווים שיחלים ויחזור לאיתנו, וממשיכים להתפלל על רבי ברוך בן צביה לרפואה שלמה.

 

בחצרות הקודש

בסאטמר חגגו השבוע בכל ריכוזי החסידות בארץ ובעולם את יום כ"א כסלו, יום ההצלה של רבי יואל מסאטמר מציפרניהם של הנאצים ימח שמם וזכרם. נאזין לקטע משירת "בך בטחו אבותינו" במעמד אלפי חסידי סאטמר.

 

גם בחב"ד, חגגו בשבת ובמוצאי השבת את יום י"ט כסלו, חג הגאולה, בו השתחרר האדמו"ר הזקן מהכלא.

בכל ריכוזי חב"ד בארץ ובעולם התכנסו להתוועדויות חסידיות, עם המשפיעים.

נשמע קטע מהשמחה בהתוועדות המרכזית שהתקיימה במוצאי השבת בכפר חב"ד, בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו.

הרבה מצאנז קיבל מכתב מיוחד מתושבי הדרום, בו הודו לו על כך שמאז החלה המלחמה קרית צאנז בנתניה נהייתה למקום אירוח לתושבי הדרום, ונתנה מענה לכל צרכיהם.

אתמול יצא מרן האדמו"ר מויזניץ לביקור בבית שמש ובירושלים. תחילה הגיע הרבה לקביעת מזוזה בחיידר החדש בבית שמש. כך קיבלו מאות הילדים את פניו של הרבה.

לאחר מכן נסע לירושלים שם גם ביקר בישיבת ויז'ניץ בהר נוף, חיזק את הבחורים וניגש לפני העמוד ביום היארצייט של זקנתו רעיית האמרי חיים.

לאחר מכן ביקר במעונם של האדמורים מסלונים, ראחמסטריווקא ותולדות אהרן.

אחר כך ביקר את גיסו מרן האדמו"ר מבעלזא, ושוחח עימו על חנוכה בצל האימרי חיים, ועל הישיבה החדשה של בעלזא שמתוככנת להיפתח באלעד בזמן אלול הבא. הרבי מבעלזא התבטא ואמר שכיום אלעד היא עיר יהודית גדולה.

לאחר מכן ערכו האדמורי"ם לחיים, והסתגרו למשך שעה ארוכה לשיחה ביחידות.

בחצר הקודש גור הודיעו לחסידים שהשנה עקב המצב המתוח, יהיה ניתן להשתתף פעמיים בלבד בהדלקת נרות עם הרבה, או להיות בשבת חנוכה ופעם אחת בהדלקת נרות.

השבוע עלה האדמו"ר מגור לביקור במעונו של מרן פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך לרגל שמחת השבע ברכות לנכדתו, הרב שטרנבוך נשא דברים.

השבוע התקיימה שמחת האירוסין, לנכד האדמו"ר מסלונים, עם, נינת האדמו"ר מסלונים. בנו הגדול של הרבה, רב הקהילה בביתר, הוא גם אבי החתן, וגם סב הכלה. שיהיה במזל טוב.

בכ"א כסלו חל יום היארצייט של רבי יוחנן מקרלין. שני נכדיו הרבה מקרלין והרבה מלויצק ערכו טיש משותף בבית המדרש הגדול של קרלין בגבעת זאב.

חסידי קרלין קיבלו הוראה שעקב המלחמה, לא יעלו לציון בנסיעות מאורגנות כבכל שנה, אלא יצטרפו לאמירת התהילים ממקומות מושבותם. הרבי עלה לציון עם החסידים שמתגוררים בטבריה, ואמר שם את סדר התהילים.

נקודה מעניינת הייתה על הציון, השנה יצא שגם חסידי קרלין, גם לויצק, וגם פינסק קרלין אמרו יחד תהילים. אחד החסידים אמר שזה ממש בגדר השלטים שרואים ברחובות "ביחד ננצח".

לאחר העלייה לציון, וכמנהג של שנים, עלו חסידי קרלין עם ילדי החלאק'ה שמגיעים לגיל שלוש בחודשי החורף לציון הרשב"י במירון, וערכו להם את מנהג החלאק'ה בשירה וריקודים, בניחוח קרלינאי עתיק.

גם חסידי פינסק קרלין עלו למירון לערוך חלאקעס, והרבה ערך הדלקה בחצר הרשב"י יחד עם החסידים.

בערב שבת קיבלו חסידי ערלוי את הבשורה על כך שהרבה שוחרר מבית החולים לאחר שעבר אירוע מוחי והיה מאושפז בטיפול נמרץ. בחסדי שמיים מצבו הוטב, והוא שוהה בבית בנו למנוחה, וייתכן שייצא להדלקת נר שמיני של חנוכה עם החסידים, שממשיכים כל העת בתפילות לרפואת האדמו"ר רבי משה בן מרים.

הגאון רבי שאול אלתר, מסר שיעור מיוחד באמונה בישיבת הר עציון, וחיזק את בחורי הישיבה בענייני אמונה בתקופה הקשה הזו של המלחמה.

האדמו"ר משאץ ויזניץ שליט"א, התמוטט בשבוע שעבר בבית האכסניה בטורונטו שם שהה בשבוע האחרון לחיזוק מוסדותיו בעיר חיפה, הרבי שליט"א אושפז בבית החולים המקומי, עם חשש לאירוע מוחי, שמו לתפילה רבי מנחם דוד בן אלטע פעריל.

ביום רביעי התקיימה בבני ברק שמחת החתונה לנכד הרבי מויז'ניץ, בן לחתנו ראש ישיבת סאטמר בבני ברק, עם נכדת האדמו"ר מדעעש.

בשבוע שעבר התקיימה בבני ברק שמחת החתונה לנכד ראש ישיבת תולדות אהרן רבי משה קאהן, עם הכלה נכדת גאב"ד מאקאווא אלעד, המוני החסידים הגיעו לשמחה.

 

הלילה ומחר, ערב ימי החנוכה, מציינים בעולם התורה שש שנים להסתלקותו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן. אל ציונו בבית החיים פונוביז בבני ברק יעלו אלפים כבר מהערב ולאורך היום מחר, ובהיכלי הישיבות יתקיימו עצרות התעוררו לזכרו.

אביו של החטוף הירש גולדברג שנחטף לעזה הגיע היום להתברך במעונו של ראש הישיבה מרן הגאון רבי דב לנדו, ואמר יחד איתו פרקי תהילים.

video
play-sharp-fill

אמש נציגי משפחות החטופים עלו למעונו של מרן הגאון רבי מאיר צבי ברגמן שליט"א, ובדמעות שליש מרן ביקש מהם באופן אישי את שמותיהם לתפילה, ואמר להם בשם חמיו הרב שך שבכל מלחמה יש אכזריות, וכאן הייתה אכזריות נוראה ביותר.

עמוד ההוראה מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הוציא השבוע פסק הלכה במענה לשאלת חיילים מעזה האם הם צריכים להדליק נר חנוכה. "הנמצא בעזה, בשעה שאינו יודע מהיכן יזחלו לו מחבלים, הוא פטור מנר חנוכה, כי זה הרי לא נחשב בית" אמר הרב זילברשטיין והוסיף: "נר חנוכה נעשה להודות להלל ולשבח, וכשהוא נמצא שם אינו במצב של להודות ולשבח אלא במצב של סכנה, מבקש רחמים שהוא וחבריו ישארו בחיים. אם רוצה יכול להדליק בלי ברכה, אבל לברך אינו יכול משום שהוא במקום סכנה"

ולסיום, עצרת מיוחדת שהתקיימה ביום שישי האחרון בתל אביב, לתפילה להחזרת החטופים. 145 ספרי תורה הוצאו לרחובה של עיר, הרב הראשי הגאון הרב ישראל מאיר לאו הגיע לעצרת, ושר הדתות מיכאל מלכיאלי נשא נאום מרגש.

בסיום העצרת, הזמר ישי ריבו ריגש את המשתתפים בשירת "שלום עליכם".

 

לחצו להאזנה לתוכנית המלאה



0 תגובות